Vi är alla folk

Idag, dagen efter valet då nästan 10 % ( i alla fall i min kommun) vill låta ett rasistiskt parti leda politiken, summerar jag seminariet Vi är alla folk, som anordnades i Stockholm, Umeå och Växjö veckorna före valet.

Vi är alla folk är ett samarbete mellan ett antal kulturarvsorganisationer (se nedan) med syfte att samtala kring frågan ”Kulturell mångfald, invandring och kulturutbyte – hot eller inspiration för bevarande och utveckling av svenska kulturarv?”

Lars Farago var värd och moderator och kvällen inleddes av spel på fiol och av Jenny och Åsa från studentspelmanslaget Väst från Växjö. Jenny berättade också hur spelmanslaget arbetar gränslöst, med flera invandrare som medlemmar och hur de byter musik med varandra.

En längre presentation hölls av Ralf Novak Rosengren och Marie Länne Persson, som berättade och sjöng visor från resandekulturen. Ralf har i många år samlat in visor bland resanden, visor som håller på att dö ut. Visorna som resanden har bevarat som sina egna är i flera fall varianter av medeltida ballader, som går att hitta i annat folkmusikmaterial i Sverige (ex. Sveriges Medeltida Ballader) och också visor som går att finna i andra länder runt om i Europa. Trots att Ralfs släkt tillhör de resanden som kom till Sverige redan på 1500-talet, betraktas han ändå av många som någon utanför det svenska samhället och den svenska kulturen. Det gemensamma kulturarvet visar på något helt annat. Dessutom har resandefolket varit en av kanalerna för att forsla musik och andra kulturuttryck över stora delar av Europa.

Karin Eriksson från Linnéuniversitet och Magnus Gustafsson från Musik i Syd lyfte fram forskningen kring det som kommit att kallas för folkmusik. Karin pratade om sina tankar kring begreppen ”svensk folkmusik” eller ”folkmusik i Sverige”. Magnus visade på hur själva folkmusiktermen sedan 1800-talet nästan uteslutande använts för att separera och särskilja kulturen, något som inte verkade lika intressant i 1700-talets upptecknande då man letade likheter. Många av de kulturutryck som vi vill beteckna som ”lokala” verkar istället röra det sig om individuella uttryck.

I Umeå lär det har dykt upp Sverigedemokrater till mötet, så var det inte Växjö (verkade det inte som i alla fall…). Diskussionen kom därför att handla om gränser eller inte gränser. Om gränsdragande är bra eller dåligt. Är musik och dans gränslösa uttryck? Där rådde delade meningar, varav jag själv ansluter mig till synen att det alltid finns gränser, det är dom som ger oss en möjlighet att förstå, men också ger oss någon form av referens till vår identitet. Men det är nog så som Karin Eriksson sa; ”det handlar snarare om HUR vi använder gränser”. Gränser finns och vi kan styra om vi använder dom för att utesluta eller för att byta och inbjuda.

Detta inlägg publicerades i debatt, Folkmusik, Forskning, Medeltida ballader, world music. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Vi är alla folk

  1. Pingback: Astrid bloggar om seminariet Vi är alla folk « Slaka-Musiken

  2. Martin skriver:

    Hej Astrid!

    Den svenska folkmusikgrupp Alla Fagra reagerade direkt på att ett främlingsfientligt parti kom in i riksdagen. Ett lovvärt initiativ, mitt i samtiden! Ljudet är mindre bra, men texten är underbar, tycker jag.

    http://il.youtube.com/watch?v=BumFe5vrgYU

    För mig är folkmusiken transnationell. Det ser vi inte minst på alla dansnamnen: schottis, engelska, polska. Den kan vid Sveriges gränser också ha mer gemensamt med våra grannländer än övriga Sverige, t ex i Tornedalen, norra Bohuslän och västra Värmland. Och Binsjö, som brukar beskrivas som den svenska filkmusikens hjärta, ligger mitt i en Finnmark. Visst låter Pekkos finskt? Folkmusiken är samtidigt lokal som våra dialekter (även om det inte finns några skarpa gränser) med låneord från när och fjärran, anser jag. Nationell är det allt annat än. Det är en förlegad konstruktion från nationalromantikens dagar som SD spelar på.

    /Martin

    • astridss skriver:

      Tack, Martin!
      Mycket bra kommentar. Jag stödjer (och upplever) den fullt ut!
      Underbar länk! Som jag genast lagt upp på min Facebooksida.
      Jag ska nog lyfta den i ett inlägg också så att den syns mer.

      Jag tycker att det är mycket intressantare att betrakta perspektivet lokalglobal än nationell. Man finns just här där man är (Fem myror hade så rätt…) men kopplingarna har man utåt, långt som kort, fysiskt som mentalt. Och så har det alltid varit.

      Det är också ett mer naturligt förhållningssätt för mig som finns i Blekinge där vi (om jag törs räkna blekingar som en klump) upplever oss i periferin. Långt från Stockholm. Långt från Malmö. Långt från beslut. Men börjar vi se oss själva med kopplingar utåt hamnar vi i Polen, Danmark, Kaliningrad, osv….. och även Stockholm och Malmö. Och då ser man just det som syns i folkmusiken; polska, allemand, schottis, francaise, engelska. Vår närmaste granne över sjön är just Polen där polskan har sitt ursprung (var ”den” kom från innan dess har jag ingen aning, men skulle gärna vilja ta reda på) och då blir det särskilt spännande att fundera kring musiken och människorna; hur de har mötts och hur de har kommunicerat.

      /Astrid

  3. Martin skriver:

    Det nystartade nätverket Folkmusiker mot främlingsfientlighet har skrivit Knätofsmanifestet. Se min blogg!

    Hälsar Martin

  4. mittgamlahus skriver:

    Lägg en länk till din blogg, Martin.

  5. Martin skriver:

    Två bra artikar som på ett nyansearat sätt bidrar till diskussionen om det svenska kulturarvet:
    http://www.dn.se/debatt/kontroll-over-kulturarvet-sds-medel-for-att-na-makt-1.1181748
    http://www.newsmill.se/node/29340

  6. Martin skriver:

    Länkar till två nyanserade och djuplodande artiklar om det svenska kulturarvet:
    http://www.newsmill.se/node/29340
    http://www.dn.se/debatt/kontroll-over-kulturarvet-sds-medel-for-att-na-makt-1.1181748

    Hälsningar Martin

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s